Załącznik nr 1do uchwały nr 5 z dnia 03 czerwca 2009 r. Walnego Zebrania Członków AOT
STATUT
AUGUSTOWSKIEJ ORGANIZACJI TURYSTYCZNEJ
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
Augustowska Organizacja Turystyczna, zwana dalej AOT, działa jako stowarzyszenie na podstawie: ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20 poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej (Dz. U. Nr 62 poz. 689 z późn. zm.) i innych ustaw obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej oraz na podstawie niniejszego Statutu.
§2.
- AOT działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i za granicą na rzecz promocji regionu, w tym szczególnie Ziemi Augustowskiej.
- Siedzibą władz AOT jest Augustów.
- AOT jest osoba prawną.
- AOT może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach działania.
- Czas trwania AOT jest nieograniczony.
§3.
AOT może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
ZADANIA I FORMY ICH REALIZACJI
§4.
Celem AOT jest promocja regionu, w tym szczególnie Ziemi Augustowskiej jako krainy atrakcyjnej turystycznie oraz inicjowanie, opiniowanie, wspieranie i realizowanie projektów istotnych dla Ziemi Augustowskiej. Ponadto celami statutowymi są działalność naukowa, oświatowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej, ochrony środowiska, ekologii, turystyki, krajoznawstwa i edukacji.
§5.
- Zadania statutowe AOT realizuje poprzez
a) działalność marketingową i promocyjną na rzecz regionu, w tym szczególnie Ziemi Augustowskiej poprzez:
organizację lub udział w targach, imprezach promocyjnych, spotkaniach oraz szkoleniach specjalistycznych krajowych i zagranicznych,
udział w opracowywaniu strategii rozwoju turystyki i infrastruktury turystycznej,
zawieranie porozumień dotyczących współpracy przy realizacji celów statutowych,
wydawanie katalogów, informatorów i innych materiałów promocyjnych,
wspieranie funkcjonowania informacji turystycznej,
działalność na rzecz integracji środowiska związanego z turystyką,
kreowanie produktu turystycznego (tworzenie, rozwój i promocja) wokół lokalnych atrakcji turystycznych,
gromadzenie i aktualizacja informacji o atrakcjach i produktach turystycznych,
b) działalność nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego w sferze zadań publicznych:
działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
turystyki i krajoznawstwa;
działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, 788 i 905);
działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym.
c) wykonywanie innych zadań powierzonych przez organy i jednostki, o których mowa w ust. 2, na zasadach określonych w umowie zawieranej pomiędzy tymi organami i jednostkami a AOT.
- AOT, wykonując swoje zadania, współpracuje w szczególności z:
a) organami administracji państwowej,
b) jednostkami samorządu terytorialnego,
c) organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców z dziedziny turystyki, w tym samorządu gospodarczego i zawodowego, oraz stowarzyszeniami działającymi w tej dziedzinie,
d) Polską Organizacją Turystyczną oraz regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi,
e) polskimi i zagranicznymi podmiotami zajmującymi się promocją regionów,
f) innymi podmiotami.
§6.
- AOT może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej AOT służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków.
- Działalność gospodarczą AOT prowadzi w zakresie:
a) Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych – dot. wyłącznie: realizowania reklamy poprzez sprzedaż miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych PKD 73.12.B
b) pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet) PKD 73.12.C
c) pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach PKD 47.19.Z,
CZŁONKOWIE AOT
§7.
Członkowie AOT dzielą się na:
- Członków zwyczajnych.
- Członków wspierających.
§8.
- O członkostwo zwyczajne AOT mogą ubiegać się osoby fizyczne i osoby prawne spełniające jeden z poniższych warunków:
a) osoby fizyczne prowadzące gospodarstwa agroturystyczne lub wynajmujące pokoje w kwaterach prywatnych,
b) jednostki samorządu terytorialnego,
c) przedsiębiorcy, których przedmiotem działalności jest działalność związana z turystyką,
d) organizacje zrzeszające przedsiębiorców z dziedziny turystyki,
e) inne osoby prawne, których cele statutowe są zbieżne z celami AOT.
- Członkowie zwyczajni AOT działają poprzez swojego przedstawiciela, Członkowie będący jednostkami samorządu terytorialnego działają poprzez swoich przedstawicieli w liczbie trzech osób, którzy w ich imieniu realizują wszystkie prawa i wykonują obowiązki wynikające z przynależności do AOT.
- Kandydat na członka zwyczajnego składa na piśmie deklarację o przystąpieniu 2. do AOT.
- Przyjmowanie członków zwyczajnych odbywa się uchwałą Zarządu.
- Członkowie założyciele AOT stają się członkami zwyczajnymi z chwilą zarejestrowania AOT.
§9.
Członkowie zwyczajni mają prawo:
- Do czynnego i biernego prawa wyborczego przy wyborach do statutowych organów AOT.
- Uczestniczenia z głosem stanowiącym w zebraniach organów AOT, gdy udział taki jest przewidziany przez Statut.
- Zgłaszania postulatów i wniosków wobec władz AOT.
- Uczestniczenia w organizowanych przez AOT imprezach promocyjnych wymienionych w §5. ust. 1 Statutu na warunkach określonych przez Zarząd AOT.
§10.
Członkowie zwyczajni są zobowiązani:
- Brać czynny udział w działaniach AOT oraz przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał AOT.
- Wypełniać zadania wynikające z funkcji pełnionych w AOT.
- Prezentować cele i program AOT na zewnątrz.
- Regularnie opłacać składki członkowskie.
§11.
- O wygaśnięciu lub pozbawieniu członkostwa zwyczajnego decyduje 1. uchwałą Zarząd AOT.
- Wygaśnięcie członkostwa następuje po złożeniu rezygnacji, utraty osobowości prawnej lub śmierci członka.
- Pozbawienie członkostwa następuje w następujących przypadkach:
a) działania członka na szkodę AOT,
b) niestosowanie się do wymogów Statutu AOT,
c) niewypełnienia obowiązków wobec AOT,
d) zalegania z płaceniem składek za okres 1 roku i nieuregulowania zaległości pomimo pisemnego upomnienia
- O posiedzeniu Zarządu, którego przedmiotem będzie skreślenie z listy członków, Zarząd zawiadamia zainteresowanego z 7 – dniowym wyprzedzeniem.
- Od uchwały Zarządu AOT o pozbawieniu członkostwa, członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków wniesione w terminie co najmniej 7 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
§12.
- Status członka wspierającego otrzymuje osoba prawna lub fizyczna zainteresowana działalnością AOT i popierająca zadania statutowe i wyrażająca wolę współpracy z AOT oraz deklarująca płacenie składki członkowskiej określonej przez Walne Zebranie Członków.
- AOT liczy, że w szczególności przedsiębiorstwa produkcyjne, spółki, banki oraz firmy handlowe i usługowe wejdą do AOT na prawach członka wspierającego.
§13.
- AOT będzie zapraszał członków wspierających do udziału w organizowanych imprezach targowo promocyjnych.
- Członkowie wspierający mogą zamieszczać w wydawnictwach AOT swoje oferty na preferencyjnych zasadach.
- Członkowie wspierający korzystają z uprawnień określonych w §9. ust. 3 i 4 Statutu.
§14.
Status członka wspierającego wygasa po złożeniu rezygnacji, a także w przypadku odstąpienia od płacenia składki członkowskiej przez okres 1 roku i nieuregulowania zaległości pomimo pisemnego upomnienia.
ORGANY AOT
§15.
- Organami AOT są:
a) Walne Zebranie Członków AOT,
b) Zarząd AOT,
c) Komisja Rewizyjna,
- Uchwały wszystkich organów AOT zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania chyba, że przepisy Statutu stanowią inaczej.
§16.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów obecnych Członków Walnego Zebrania.
- Członkowie wybrani do władz AOT mogą pełnić tę samą funkcję nie dłużej niż przez 2 kolejne kadencje.
- Osoby wchodzące w skład Zarządu nie mogą pełnić funkcji w Komisji Rewizyjnej AOT. Przedstawiciele tego samego członka AOT nie mogą pełnić funkcji jednocześnie w Zarządzie i w Komisji Rewizyjnej.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej pełnią swe funkcje społecznie.
- Członkom Zarządu i Komisji Rewizyjnej przysługuje zwrot kosztów delegacji.
§17.
- Wygaśniecie członkostwa we władzach AOT w trakcie trwania kadencji następuje po złożeniu rezygnacji do Zarządu.
- W przypadku rezygnacji, odwołania lub śmierci Członka Zarządu AOT w trakcie kadencji bądź innej okoliczności powodującej zmniejszenie składu, skład osobowy Zarządu AOT może być uzupełniony w drodze dokooptowania Członka Zarządu AOT jednomyślną uchwałą pozostałych Członków Zarządu AOT. Ilość osób dokooptowanych w trakcie jednej kadencji nie może przekraczać 2/5 ilości osób pochodzących z wyboru. W innym przypadku skład Zarządu AOT jest uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów na zwolnioną funkcję w trybie przewidzianym w Statucie, na czas do końca kadencji.
- W przypadku rezygnacji, odwołania lub śmierci Członka Komisji Rewizyjnej AOT w trakcie kadencji bądź innej okoliczności powodującej zmniejszenie składu, skład osobowy Komisji Rewizyjnej AOT może być uzupełniony w drodze dokooptowania Członka Komisji Rewizyjnej AOT jednomyślną uchwałą pozostałych Członków Komisji Rewizyjnej AOT. Ilość osób dokooptowanych w trakcie jednej kadencji nie może przekraczać 1/3 ilości osób pochodzących z wyboru. W innym przypadku skład Komisji Rewizyjnej AOT jest uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów na zwolnioną funkcję w trybie przewidzianym w Statucie, na czas do końca kadencji.
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW AOT
§18.
- Walne Zebranie Członków AOT jest najwyższą władzą AOT.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
a)członkowie zwyczajni – z głosem stanowiącym,
b)członkowie wspierający – z głosem doradczym,
c) zaproszeni goście.
- Członkowie zwyczajni mają prawo do jednego głosu, przy czym członkowie, będący jednostkami samorządu terytorialnego mają trzy głosy.
§19.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne 1. lub nadzwyczajne.
- Uchwałę o zwołaniu Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków podejmuje Zarząd AOT.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje w szczególnie uzasadnionych przypadkach Zarząd AOT z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na wniosek co najmniej połowy członków zwyczajnych AOT w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków rozpatruje wyłącznie sprawy, dla których zostało zwołane.
- Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie porządku obrad.
- Zarząd zwołuje zwyczajne Walne Zebranie Członków co najmniej raz w roku kalendarzowym w terminie do 30 czerwca, a Walne Zebranie Członków Sprawozdawczo – Wyborcze co 3 lata.
- O miejscu, terminie i porządku Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia Członków w formie pisemnej co najmniej 7 dni przed terminem Walnego Zebrania.
- W przypadku braku kworum drugi termin Walnego Zebrania następuje po 30 minutach w tym samym miejscu. Dla ważności podejmowanych uchwał nie jest wymagana obecność połowy członków.
§20.
- Obrady Walnego Zebrania Członków prowadzi przewodniczący, wybierany każdorazowo przez Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów.
- Obrady Walnego Zebrania Członków protokołuje sekretarz, wybierany każdorazowo przez Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów.
- Protokół podpisany przez przewodniczącego obrad i sekretarza przyjmowany jest na kolejnym posiedzeniu Walnego Zebrania Członków.
§21.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
a) uchwalenie Statutu i dokonywanie jego zmian,
b) wybieranie przewodniczącego i sekretarza Walnego Zebrania Członków,
c) wybieranie i odwoływanie w głosowaniu tajnym Prezesa AOT,
d) wybieranie i odwoływanie w głosowaniu tajnym pozostałych członków władz AOT,
e) podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
f) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
g) ustalenie wysokości składek członkowskich,
h) uchwalenie preliminarza dochodów i wydatków AOT,
i) podejmowanie uchwał zatwierdzających regulaminy pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
j) uchwalenie rocznego programu działania AOT,
k) podejmowanie uchwał o przystąpieniu i wystąpieniu z organizacji, o których mowa w § 2 oraz delegowanie przedstawicieli do tych organizacji,
l) podejmowanie uchwał w sprawie mienia AOT, gdy przekracza to zakres zwykłego zarządu,
m) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu AOT i przeznaczeniu jego majątku,
n) ustalanie jednorazowej opłaty członkowskiej.
- Nieudzielenie Zarządowi AOT absolutorium jest równoznaczne z odwołaniem Zarządu. Odwołany Zarząd pełni swoje obowiązki do czasu powołania nowego Zarządu.
- Walne Zebranie Członków ma obowiązek dokonać wyboru nowego Zarządu AOT w ciągu 2. kolejnych 30 dni.
ZARZĄD AOT
§22.
- Zarząd kieruje całokształtem działalności AOT, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- W skład Zarządu AOT wchodzą:
a) Prezes,
b) dwóch Wiceprezesów,
c) Skarbnik i Sekretarz.
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu po wyborach, wybierając spośród siebie dwóch Wiceprezesów, Sekretarza i Skarbnika.
§23.
- Do zadań Zarządu AOT należy:
a) zwoływanie i przygotowywanie porządku obrad Walnego Zebrania Członków,
b) realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,
c) zwykły zarząd mieniem AOT,
d) podejmowanie uchwał w sprawie przyjmowania nowych członków,
e) podejmowanie uchwał w sprawie wygaśnięcia lub pozbawienia członkostwa AOT,
f) wyłanianie w drodze konkursu pracowników Biura AOT,
g) delegowanie przedstawicieli AOT do innych instytucji i organizacji,
h) realizacja zadań nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji innych organów AOT,
- Zarząd odpowiada za zabezpieczenie Walnemu Zebraniu Członków i Komisjom właściwych warunków działania,
§24.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa AOT w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. Dla ważności uchwały Zarządu niezbędna jest obecność co najmniej połowy jego składu i zwykła większość głosów.
- Zasady działania Zarządu określa regulamin uchwalony przez Walne 2. Zebranie Członków.
KOMISJA REWIZYJNA
§25.
- Komisja Rewizyjna jest organem AOT powołanym do sprawowania kontroli nad działalnością Zarządu AOT.
- Komisja Rewizyjna działa w składzie 3 – osobowym. Komisja wybiera ze swego składu przewodniczącego Komisji.
§26.
Do działań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
- przygotowanie wniosku o udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium Zarządowi po uprzednim zapoznaniu się ze sprawozdaniem Zarządu z wykonania preliminarza dochodów i wydatków AOT,
- kontrola zgodności działań organów AOT ze Statutem AOT i uchwałami Walnego Zebrania Członków,
- kontrola wykonania budżetu przez Zarząd.
§27.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej dwóch członków Komisji. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego regulaminu przez Walne Zebranie Członków.
INNE KOMISJE STAŁE I DORAŹNE
§28.
Walne Zebranie Członków może powołać inne Komisje stałe i doraźne odpowiedzialne za przeprowadzenie ściśle określonych przez Walne Zebranie Członków czynności lub zadań.
§29.
Komisje działają na podstawie uchwalonych przez siebie regulaminów.
BIURO AOT
§30.
- W celu właściwego wykonywania zadań przez Zarząd AOT tworzy się Biuro AOT.
- Regulamin organizacyjny Biura AOT uchwala Zarząd AOT.
§31.
- Zasady wynagradzania pracowników Biura AOT ustala Zarząd AOT.
- Prezes Zarządu AOT wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do pracowników Biura AOT.
MAJĄTEK I GOSPODARKA FINANSOWA AOT
§32.
Majątek AOT stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§33.
- Źródłami powstania 1. majątku AOT są:
a) składki członkowskie,
b) darowizny, spadki i zapisy,
c) dochody z majątku AOT,
d) środki pomocowe,
e) wpływy z ofiarności publicznej,
f) dotacje,
g) dochody z własnej działalności statutowej,
h) dochody z działalności gospodarczej.
- AOT prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Za prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej odpowiedzialny jest Zarząd AOT.
- Gospodarka finansowa AOT prowadzona jest w oparciu o preliminarz dochodów i wydatków uchwalony przez Walne Zebranie Członków.
§34.
- Zarząd AOT może dokonać zbycia lub nabycia nieruchomości dopiero po podjęciu odpowiedniej uchwały przez Walne Zebranie Członków AOT.
- Oświadczenia woli oraz wszelkie dokumenty na mocy, których AOT zaciąga zobowiązania materialne wobec osób trzecich, muszą zawierać podpisy dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu.
ZMIANA STATUTU ROZWIĄZANIE AOT
§35.
- Rozwiązanie AOT wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 3/4 głosów, w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Zmiana Statutu wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia Członków podjętej większością 2/3 głosów przy obecności przynajmniej połowy członków AOT uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu AOT Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku AOT.
- Uchwały w sprawie zmiany Statutu i rozwiązania AOT podlegają zgłoszeniu Sądowi prowadzącemu rejestr AOT celem dokonania stosownych wpisów.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji AOT, nieuregulowanych w Statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20 poz. 104 z późn. zm.).